Användarvillkor

Artikel 1 - Definitioner

För tillämpningen av dessa villkor:

Ångerperiod: den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska personen som inte agerar i yrket eller företaget och som slutar ett distansavtal med entreprenören;
Dag: kalenderdag;
Termtransaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och / eller tjänster, leverans- och / eller inköpsskyldigheten sträcker sig över tiden;
Hållbar databärare: alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller entreprenören att lagra information som personligen riktas till honom på ett sådant sätt att senare inspektion och oförändrad återgivning av den lagrade informationen är möjlig.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom reflektionsperioden;
Modellformulär för annullering: modellannulleringsformuläret som tillhandahålls av företagaren som en konsument kan fylla i om han vill utöva sin ångerrätt.
Entreprenör: den fysiska eller juridiska personen som erbjuder produkter och / eller tjänster till konsumenter på distans;
Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett system organiserat av entreprenören för distansförsäljning av varor och / eller tjänster, endast ett eller flera medel för fjärrkommunikation används tills avtalet ingås.
Fjärrkommunikationsteknik: ett medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och entreprenören befinner sig i samma rum samtidigt.
Allmänna villkor: de nuvarande allmänna villkoren för företagaren.


Artikel 2 - Företagarens identitet

 

info@beautyella.se


Artikel 3 - Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal och varje order mellan entreprenör och konsument.
Innan distansavtalet ingås görs texten till dessa villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, kommer det före ingåendet av distansavtalet att anges att villkoren kan konsulteras hos operatören och de kommer att skickas gratis till konsumenten så snart som möjligt på konsumentens begäran.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, i motsats till föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kommer texten i dessa villkor att göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att det enkelt kan lagras på en hållbar databärare. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges var de allmänna villkoren kan ses elektroniskt och att de kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt gratis på konsumentens begäran.
I händelse av att specifika produkt- eller servicevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller punkterna 2 och 3 i tillämpliga delar, och i händelse av motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid hänvisa till den mest gynnsamma tillämpliga bestämmelsen.
Om en eller flera bestämmelser i dessa villkor helt eller delvis är ogiltiga eller ogiltiga när som helst, ska avtalet och dessa villkor förbli i kraft för resten, och den relevanta bestämmelsen kommer omedelbart att ersättas med en bestämmelse som motsvarar innebörden i ömsesidigt samråd. och syftet kommer så nära det ursprungliga syftet som möjligt.
Situationer som inte regleras i dessa villkor bör bedömas "i andan" av dessa villkor.
Osäkerhet om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor bör tolkas "i andan" av dessa villkor.


Artikel 4 - Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor kommer detta uttryckligen att anges i erbjudandet.
Erbjudandet är inte bindande. Entreprenören har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och / eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna bedöma erbjudandet korrekt. Om entreprenören använder bilder är dessa en trogen representation av de produkter och / eller tjänster som erbjuds. Tydliga fel eller misstag i listan är för Entreprenör är inte bindande.
Alla bilder, specifikationer och information i erbjudandet är vägledande och kan inte vara en anledning till kompensation eller uppsägning av kontraktet.
Bilder av produkter är en trogen representation av de produkter som erbjuds. Entreprenören kan inte garantera att de visade färgerna exakt matchar de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med godkännandet av erbjudandet. Detta gäller särskilt för:
priset inklusive skatter;
eventuella fraktkostnader
hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som är nödvändiga för att uppnå detta,
om ångerrätten gäller eller inte;
metoden för betalning, leverans och genomförande av kontraktet;
perioden för att acceptera erbjudandet eller den period inom vilken näringsidkaren garanterar priset;
beloppet för fjärrkommunikationstariffen om kostnaderna för användning av fjärrkommunikationsteknik beräknas på en annan grund än den vanliga grundtaxan för det kommunikationsmedel som används,
om avtalet kommer att arkiveras efter ingående och, i så fall, hur det kan ses av konsumenten;
hur konsumenten kan kontrollera och, om så önskas, korrigera de uppgifter som han tillhandahållit enligt avtalet innan avtalet ingås,
alla andra språk på vilka avtalet kan ingås utöver nederländska;
de uppförandekoder som näringsidkaren är föremål för och det sätt på vilket konsumenten kan konsultera dessa uppförandekoder elektroniskt; och
distansavtalets minsta löptid vid en långsiktig transaktion.
Artikel 5 - Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de angivna villkoren.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt kommer näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagaren av detta godkännande inte har bekräftats av näringsidkaren kan konsumenten lösa upp avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt, vidtar återförsäljaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda elektronisk dataöverföring och säkerställer en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer entreprenören att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Företagaren kan inom den rättsliga ramen ta reda på om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för en ansvarsfull ingående av distansavtalet. Om entreprenören, på grundval av denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en order eller ansökan med angivande av skäl eller att kombinera genomförandet med särskilda villkor.
Näringsidkaren tillhandahåller konsumenten produkten eller tjänsten följande information skriftligt eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagras på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:
besöksadressen till det företag där konsumenten kan lämna in klagomål;
villkoren för och på vilket sätt konsumenten kan utöva sin ångerrätt eller ett tydligt uttalande om att han är utesluten från ångerrätten,
information om garantier och befintlig kundservice;
informationen i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte näringsidkaren redan har lämnat denna information till konsumenten innan avtalet ingås;
kraven för att säga upp kontraktet om kontraktet har en löptid på mer än ett år eller har obegränsad löptid.
När det gäller långvariga affärer gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.
Varje avtal ingås under de suspensiva villkoren för tillräcklig tillgänglighet för de berörda produkterna.
Artikel 6 - ångerrätt

Vid leverans av produkterna:

Vid köp av produkter har konsumenten 14 dagar på sig att lösa upp avtalet utan att ange skäl. Denna reflektionsperiod börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en i förväg utsedd representant av konsumenten, som görs känd för entreprenören.
Under nedkylningsperioden kommer konsumenten att hantera produkten och förpackningen noggrant. Han packar bara upp eller använder produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han använder sig av sin ångerrätt, kommer returnera produkten till entreprenören med alla levererade tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i dess ursprungliga skick och förpackning, i enlighet med företagarens rimliga och tydliga instruktioner.
Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att informera företagaren inom 14 dagar efter mottagandet av varan. Konsumenten bör meddela detta med hjälp av provformuläret. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna returnerades i tid, t.ex. genom bevis för avsändande.
Om kunden efter utgången av de perioder som anges i punkterna 2 och 3 inte har angett att han vill utnyttja sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till entreprenören är köpet ett faktum.
När det gäller tillhandahållande av tjänster:

Vid leverans av tjänster har konsumenten möjlighet att lösa upp avtalet i minst 14 dagar, med start samma dag som avtalet ingås, utan att ange skäl.
För att utöva sin ångerrätt kommer konsumenten att koncentrera sig på rimliga och tydliga instruktioner som ges av näringsidkaren vid tidpunkten för erbjudandet och / eller senast vid leveransen.
Artikel 7 - Kostnader vid uttag

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt måste han högst bära kostnaden för att returnera varorna.
Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företagaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter uttaget. Förutsättningen för detta är att produkten redan har mottagits av återförsäljaren eller att avgörande bevis för fullständig retur kan tillhandahållas.
Artikel 8 - Undantag från ångerrätten

Näringsidkaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om näringsidkaren har gjort detta klart i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingås.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
som har skapats av näringsidkaren i enlighet med konsumentens specifikationer;
som är tydligt personliga till sin natur;
som inte kan returneras på grund av sin natur;
som kan förstöra eller åldras snabbt;
vars pris är föremål för fluktuationer på den finansiella marknaden som näringsidkaren inte har något inflytande över;
för enskilda tidningar och tidskrifter;
för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara för vilka konsumenten har brutit förseglingen.
för hygieniska produkter där konsumenten har brutit tätningen.
En uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:
när det gäller boende, transport, måltider eller fritidsaktiviteter som ska genomföras på ett visst datum eller under en viss period,
vars leverans började med uttryckligt samtycke från konsumenten innan avkylningsperioden hade löpt ut;
vad gäller vadslagning och lotterier.
Artikel 9 - Priset

Under den giltighetsperiod som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och / eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag av prisförändringar på grund av förändringar i momssatserna.
Till skillnad från föregående stycke kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på den finansiella marknaden och över vilka näringsidkaren inte har något inflytande till rörliga priser. Fluktueringsskyldigheten och det faktum att alla noterade priser är riktpriser anges i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de härrör från lagstadgade bestämmelser eller bestämmelser.
Prisökningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har samtyckt till detta:
Dessa härrör från lagliga bestämmelser eller bestämmelser; eller
konsumenten har rätt att säga upp avtalet den dag då prishöjningen träder i kraft.
Priserna i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.
Alla priser är föremål för tryck- och skrivfel. Vi tar inget ansvar för konsekvenserna av tryck- och typsättningsfel. I händelse av tryck- och satsfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till fel pris.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

Entreprenören garanterar att produkterna och / eller tjänsterna uppfyller kontraktet, specifikationerna som nämns i erbjudandet, de rimliga kraven för leveransen

och / eller användbarhet och datumet för avtalets ingående överensstämmer med befintliga rättsliga bestämmelser och / eller officiella bestämmelser. Om avtalats garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti som ges av entreprenören, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheterna och hävdar att konsumenten kan göra gällande gentemot entreprenören enligt avtalet.
Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter måste rapporteras till entreprenören skriftligen inom 4 veckor efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.
Entreprenörens garantiperiod motsvarar tillverkarens garantiperiod. Entreprenören ansvarar dock aldrig för att produkterna är slutgiltiga för varje enskild applikation av konsumenten, eller för några råd angående användningen eller användningen av produkterna.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten har reparerat och / eller bearbetat de levererade produkterna själv eller fått reparera och / eller bearbeta dem av tredje part;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt försummat eller i strid med instruktionerna från företagaren och / eller har behandlats på förpackningen;
Bristerna är helt eller delvis resultatet av föreskrifter som regeringen har eller kommer att göra om naturen eller kvaliteten på det använda materialet.
Artikel 11 - Leverans och genomförande

Entreprenören kommer att utöva största möjliga försiktighet vid mottagande och utförande av beställningar på produkter och vid bedömning av förfrågningar om tillhandahållande av tjänster.
Leveransstället är den adress som konsumenten har meddelat företaget.
Med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4 i den här artikeln kommer företaget att utföra accepterade beställningar snabbt, men senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har gått med på en längre leveransperiod. Om leveransen är försenad eller om en beställning inte eller endast delvis kan genomföras kommer konsumenten att få ett meddelande om detta senast 30 dagar efter att beställningen har gjorts. I detta fall har konsumenten rätt att säga upp avtalet gratis. Konsumenten har ingen rätt till ersättning.
Alla leveranstider är riktlinjer. Konsumenten kan inte få några rättigheter från någon av dessa perioder. Att överskrida en period berättigar inte konsumenten till någon ersättning.
I händelse av upplösning i enlighet med punkt 3 i denna artikel kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter upplösningen.
Om leveransen av en beställd produkt visar sig vara omöjlig kommer entreprenören att göra allt för att leverera en ersättningsartikel. Senast vid leveransen kommer det tydligt och förståeligt att en ersättningsartikel kommer att levereras. Vid utbytesartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Entreprenören bär kostnaderna för en retur.
Risken för skada och / eller förlust av produkter ligger hos operatören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller till en representant för operatören som tidigare nämnts och meddelats operatörens representant, om inte annat uttryckligen överenskommits.
Artikel 12 - Transaktionernas varaktighet: löptid, avslutande och förnyelse

komplettering

Konsumenten kan ingå ett avtal på obestämd tid som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst med förbehåll för avtalade uppsägningsregler och en uppsägningstid på upp till en månad.
Konsumenten kan ingå ett avtal på obestämd tid och detta sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, säga upp de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid på upp till en månad när som helst vid slutet av den angivna perioden.
Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:
avslutas när som helst och inte begränsas till uppsägning vid någon speciell tidpunkt eller period;
sluta åtminstone på samma sätt som mottagits från honom;
avslutas alltid med samma uppsägningstid som entreprenören har bestämt för sig själv.
förlängning

Ett avtal för regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster som ingåtts under en bestämd period kan inte förlängas eller förlängas under en bestämd period.
Till skillnad från föregående stycke, ett tidsbegränsat avtal som gäller

den regelbundna leveransen av dagliga nyheter och veckotidningar och tidskrifter har slutförts, kan tyst förlängas med en fast period på upp till tre månader om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet med en uppsägningstid på upp till en månad.
Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts för regelbunden leverans av varor eller tjänster kan endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid på upp till en månad och en uppsägningstid på upp till tre månader kan om kontraktet föreskriver regelbunden, men mindre än en gång i månaden, leverans av tidningar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter.
Ett tidsbegränsat avtal för regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter (test- eller introduktionsabonnemang) fortsätter inte tyst och slutar automatiskt i slutet av testperioden eller introduktionsperioden.
Varaktighet

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid på upp till en månad, såvida inte rimligheten och det egna kapitalet utesluter en uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
Artikel 13 - Betalning

Om inget annat överenskommits måste konsumenternas skulder betalas inom sju arbetsdagar efter avkylningsperiodens början i enlighet med artikel 6.1. När det gäller ett avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period efter att konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att rapportera felaktigheter i betalningsuppgifterna som överförs eller ges till företagaren omedelbart.
I händelse av att konsumenten inte betalar har näringsidkaren rätt, med förbehåll för lagliga begränsningar, att fakturera konsumenten för de rimliga kostnaderna i förväg.
Artikel 14 - Klagomålsförfarande

Entreprenören har ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomålet enligt detta klagomålsförfarande.
Klagomål om genomförandet av avtalet måste skickas till entreprenören inom 7 dagar efter det att konsumenten upptäckt bristerna, fullständigt och tydligt beskrivet.
Klagomål som skickas till entreprenören kommer att besvaras inom 14 dagar från mottagandedatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre behandlingstid svarar näringsidkaren inom 14 dagar med ett kvitto på mottagandet och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas i minnet uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning.
Vid klagomål bör en konsument först kontakta företagaren.
Det är också möjligt att registrera klagomål via den europeiska ODR-plattformen (http://ec.europa.eu/odr).
Ett klagomål upphäver inte företagarens skyldigheter, såvida inte företagaren skriftligen säger något annat.
Om ett klagomål visar sig vara motiverat kommer entreprenören att byta ut eller reparera de levererade produkterna gratis efter eget gottfinnande.
Artikel 15 - Tvister

Endast nederländsk lag gäller för avtal mellan entreprenören och konsumenten på vilka dessa allmänna villkor gäller. Även om konsumenten bor utomlands.
Wienförsäljningslagen gäller inte.
Artikel 16 - Ytterligare eller andra bestämmelser

Ytterligare bestämmelser eller bestämmelser som avviker från dessa allmänna villkor får inte vara till nackdel för konsumenten och måste registreras skriftligt eller på ett sådant sätt att de kan lagras av konsumenten i en tillgänglig form på en permanent databärare.